Kunstig intelligens – Chat GPT, billeder & musik - 7. – 9. klasser
Vi ser på, hvordan chatrobotter virker.
I stedet for blot at finde svar på en opgave, lærer eleverne at stille præcise og meningsfulde spørgsmål. Eleverne udvikler en dybere forståelse for, hvordan AI-teknologier tænker og genererer svar. Dette skærper deres kritiske tænkning og forbereder dem til at være ansvarlige og oplyste digitale borgere, som kan navigere sikkert i en stadig mere digital verden. Desuden tilbyder vi afprøvning af billedværktøjer og musik, der er skabt ved hjælp af AI.
Selvfølgelig hele tiden med et kildekritisk (dvs. finde, evaluere og anvende informationer) og historisk vinkel.
Lærer Julie Toftgaard Jensen fra Borup Skole siger efter en workshop med sin 8. klasse:
"Workshoppen gav os en fælles oplevelse og viden om noget, som er en del af mange elevers hverdag. Som lærer føler jeg mig inkluderet i elevernes verden. Jeg tænker nu i, hvordan vi kan bruge kunstig intelligens og ikke kun i, hvordan jeg undgår at mine elever bruger det."
Læringsmål:
- Eleven kan gennemføre målrettet og kritisk informationssøgning.
- Eleven har viden om kildekritisk søgning.
- Digital dannelse.
Varighed:
ca. 1,5 time.
Sted:
Biblioteket (helst) eller skolen.