Kildekritik & informationssøgning - 7. – 9. klasse

Her bliver eleverne klædt på til at vurdere en kildes troværdighed, og hvordan de forholder sig kritisk til indholdet.

Vi beskæftiger os både med bibliotekets fysiske og digitale resurser, internettet og kunstig intelligens. 

Tiden veksler mellem bibliotekarernes korte introduktioner og elevernes praksis.

Det er en fordel at afholde biblioteksbesøget i forbindelse med en større opgave eller projekt, og gerne når de har kendskab til emne og problemformulering.

Biblioteksbesøget er også et godt springbræt til det videre uddannelsesforløb.

Varighed: 

1,5 – 2 timer.

Ud over den afsatte tid er klassen velkommen til at blive på biblioteket og benytte studiemiljøet.

Sted: 

Biblioteket (helst) eller skolen.

Læringsmål:

  • Eleven kan planlægge og gennemføre faser i informationssøgning.
  • Eleven har viden om faser i informationssøgning.
  • Eleven kan gennemføre målrettet og kritisk informationssøgning.
  • Eleven har viden om kildekritisk søgning.
  • Digital dannelse.

Tilmelding: 

anders.kragh.soerensen@koege.dk

Foto: Gaelle Marcel - Unsplash