Spørgsmål og svar om betaling

Hvordan betaler jeg online?

Icon Description

Betaling foregår via Køge Kommunes betalingsløsning Mit Betalingsoverblik, som du logger ind på med MitID.

På Mit Betalingsoverblik kan du bruge betalingskort eller MobilePay.

Gå til Mit Betalingsoverblik

Hvordan betales gebyrer og erstatninger for børn og unge under 18 år?

Icon Description

Børn og unge under 18 år kan ikke selv betale online eller på biblioteket.

Det er barnets/den unges ”økonomisk ansvarlige”, der skal betale via sit eget Mit Betalingsoverblik.

Den ”økonomisk ansvarlige” er den person, der står opført som sådan hos KøgeBibliotekerne. Det er ofte den voksne, der fik barnet/den unge oprettet som låner.

Barnet/den unge kan dog selv få et overblik over gebyrer og erstatninger ved at logge ind på sin lånerprofil.

Gå til Mit Betalingsoverblik

Jeg er fritaget for digital post. Hvordan kan jeg betale?

Icon Description

Hvis du er fritaget for digital post, får du tilsendt en regning med girokort pr. brevpost.

Kan jeg betale på biblioteket?

Icon Description

Hvis du ikke har mulighed for at betale online, kan du betale på biblioteket i betjent åbningstid.

Børn og unge under 18 år kan dog kun selv betale gebyrer og erstatninger, der er oprettet før 1. november 2019.

Hvorfor står der stadig på min lånerprofil, at jeg mangler at betale?

Icon Description

Når du betaler via Mit Betalingsoverblik, kan der gå op til 72 timer, før din betaling kan ses på din lånerprofil på koegebib.dk og i Biblioteket-appen.

Hvorfor har jeg fået en regning i Digital Post?

Icon Description

Når det skyldige beløb overstiger 100 kr., udsender Køge Kommune en regning  med girokort via Digital Post.

Kan jeg stadig betale via bibliotekets hjemmeside?

Icon Description

Det er ikke længere muligt at betale via bibliotekets hjemmeside.

Gamle gebyrer og erstatninger – dvs. fra før 1. november 2019 – kan betales i appen Biblioteket med MobilePay eller ved personlig henvendelse på KøgeBibliotekerne.

Ved manglende betaling kan din regning dog være overgået til opkrævning hos Køge Kommune og skal betales via Mit Betalingsoverblik eller med det tilsendte girokort.

På din lånerprofil kan du se, hvor du skal betale de enkelte beløb.

Jeg har fået en regning på en bog, som jeg har og nu gerne vil aflevere.

Icon Description

Når du har afleveret bogen på biblioteket, kan du nøjes med at betale gebyrerne.

Jeg har spørgsmål til mine gebyrer og erstatninger.

Icon Description

Ved spørgsmål kan du kontakte biblioteket på tlf. 56 67 28 00 i telefontiden man-fre kl. 10-14, på mail koegebib@koege.dk eller ved personlig henvendelse i betjent åbningstid.

Hvis du har spørgsmål om rykkere sendt fra Køge Kommune ved for sen betaling, skal du kontakte Køge Kommunes Opkrævningsafdeling på tlf. 56 67 24 50 eller på mail opk@koege.dk

Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan betale min regning?

Icon Description

Du kan kontakte Køge Kommunes Opkrævningsafdeling på tlf. 56 67 24 50 eller på mail opk@koege.dk og høre, om du kan få en afdragsordning.

Hvorfor har man valgt at betaling skal foregå via Mit Betalingsoverblik?

Icon Description

Det skyldes lovkrav til, hvordan systemer skal kunne håndtere borgeres gæld og betalinger. 

Disse krav understøttes ikke af bibliotekssystemerne og varetages af Køge Kommune siden den 15.3.2022. 

Betaling via Mit Betalingsoverblik giver samtidig den fordel, at alle betalinger til kommunen samles ét sted.